Mindre mobilselskaber erobrer telebranchen

Der er i den seneste tid en tendens til, at mindre teleselskaber forsøger at kapre kunder fra de større selskaber. Selskaberne som er i fokus for tiden er Plenti og Tjeep.

Grunden til, at det er muligt for de mindre selskaber, skal findes i tre hovedårsager; at de har mulighed for at levere en service for billigere penge end større selskaber, de har lavere omkostninger end større selskaber, og sidst, at danske forbrugere gerne skifter abonnement.

Ingen af de ovennævnte abonnementer bruger egen infrastruktur. Plenti bruger 3s netværk og Tjeep bruger Telenors. Dette gør, at de kan fokusere på at skrabe kunder sammen i stedet.

De store selskaber som TDC, 3, Telia osv., har ikke interesse i at køre priskrig for tiden, hvilket kommer de mindre selskaber til gode. De store selskaber fokuserer i stedet på bæredygtighed for tiden, hvilket i øvrigt resulterer i mindre prisstigninger, som yderligere kan få forbrugerne til at skifte.

De mindre selskaber har færre omkostninger, og er hurtigere til at tilbyde de nye muligheder, som viser sig på markedet. Et eksempel herpå er Plenti, som allerede fra start kunne tilbyde kunder både musiktjenester, fri tale, fri data, online bogklub mv. til en langt lavere pris, end de allerede etablerede selskaber kunne.

Den tredje årsag til, at de mindre selskaber kan have succes med at hive kunderne til sig er, at danskerne er villige til at skifte abonnement, hvis de får nogle gode tilbud. Det er specielt unge, som ikke er så loyale over for mobilselskaberne. Statistikker viser, at der i høj grad er tendens til at skifte abonnement og tage sit telefonnummer med, hvis et godt tilbud viser sig. Faktisk viser tal, at første halvår af 2015 var det hele 521.000, som skiftede abonnement og beholdte sit nummer. I forhold til første halvår i 2014 var det således en stigning på 9,1% og svarer til at 7,5 ud af 100 skiftede mobilselskab i første halvår 2015. Der lader altså til at være plads til de mindre selskaber som Plenti og Tjeep på markedet nu.

Som Tjeep har udtalt, går forbrugerne ikke op i brand eller teleskabets navn, og god dækning er heller ikke nok længere. Prisen spiller en stor rolle for forbrugerne, og det er netop hvad de kan tilbyde. Kim Damkær, administrerende direktør for Tjeep udtalte yderligere, at målet er at tilbyde gratis mobiltelefoni og dermed være billigste mobilselskab på markedet. Pt. starter abonnementspriserne hos Tjeep ved 39 kroner. Noget tyder altså på, at nogle af de større selskaber skal revurdere deres strategi, hvis de vil overleve i længden.

Til toppen