Små erhvervsdrivende drager nytte af mobile betalinger

Alle kender det, man står der på markedet, i en butik, eller måske med indkøbskurven fyldt af vare, og pludselig finder man ud af, at pungen ligger der hjemme. Netop derfor har rigtig mange erhvervsfolk og erhvervsdrivende, små som store, fået øjnene op for mobil betaling. Mobil betaling gør det nemlig meget lettere for både virksomheden og for kunden, hvis ikke man står inde med den rette mængde kontanter, har glemt sit kort, eller på markeder hvor der normalt ikke tages imod kort.

Mobilbetaling er godt nok mest populært blandt den yngre del af den danske befolkning. 17 procent af alle danskere mellem 18 og 35 år, har nemlig brugt mobiltjenester som betalingsmiddel i en fysisk butik. 28 procent af denne aldersgruppe har ligeledes betalt for varer på et marked, fx. på loppemarked eller på et af de mange nye madmarkeder der dukker op i landet.

En undersøgelse fra søgevirksomheden Eniro viser, at især markeder som ovennævnte drager stor nytte af mobil betaling. Eniros undersøgelse viser nemlig, at hver fjerde dansker har brugt mobilen til at betale for varer i sådanne handler. Det er dog ikke kun på markeder af den ene eller anden slags, at mobil betaling er blevet en del af hverdagshandlen. Dansk Supermarked, Rema 100, Starbucks, Matas, og mange af de store selskaber her hjemme, har også gjort det muligt for kunderne at betale med mobil betaling.

For de små virksomheder og selvstændige betyder stigningen og fokuset på mobil betaling dog, at det bliver nemmere for dem at slutte handler, og derved sikre dem vækst.

Allan Jakobsen, administrerende direktør for Eniro Danmark forklare således, "De mindre erhvervsdrivende på for eksempel kræmmermarkeder og nogle af de mange madmarkeder, der er skudt op rundt omkring i landet, har ikke altid en kortløsning til rådighed, og er de for eksempel kun på markedet i nogle dage, er mobilbetaling ofte langt billigere for dem end kortterminaler," forklare han.

MobilePay er størst

Det undre måske ikke den gængse mobil betaler, at MobilPay er den mest anvendte app til mobil betaling på det dansek marked. I maj måned i år meddelte Danske Bank, som er udvikleren bag MobilePay, at deres app var blevet downloadet mere en 2.600.000 millioner gange, og at hele 2.250.000 millioner danskere var registreret brugere.

Danskerne har altså i den grad taget mobil betaling til sig, specielt appen MobilePay, som også er den de største virksomheder her hjemme anvender. De ovennævnte virksomheder og supermarkeder har taget den til sig, Boozt.com, Harald Nyborg og mange flere, både fysiske butikker men også onlinebutikker, anvender nu MobilePay som effektivt betalingsmiddel.

Udover MobilPay findes der også Swipp her hjemme, som dog ikke er helt så udbredt som Danske Bank appen MobilePay. Swipp har dog gjort deres for at få navnet til at gro fast i danskernes bevidsthed, med en stor reklamekampange. MobilePay er bare størst, og er den af de to der sidder øverst på det danske marked.

Mobilbetaling åbner altså op for helt nye muligheder for både store og små erhvervsdrivende. Det er blevet lettere at handle både for køber og sælger. Mobilbetalinger er derfor en stor indikator for at skubbe gang i væksten, da kunder altid har penge på lommen. Dette kan ligeledes give anledning til flere impulskøb, hvilket man selv kan vurdere om er godt eller skidt.

Her på siden er vi meget spændt på at se endnu flere fysiske og online butikker tage mobil betaling til sig, og ligeledes se, hvad det gør for vores måde at købe og sælge på.

Til toppen