Hvad skal jeg være opmærksom på, når jeg tegner et mobilabonnement?

Mobilabonnement til privatkunder

Når du tegner et mobilabonnement, bør du være en smule opmærksom. Der kan nemlig være en masse skjulte gebyrer, en lang bindingsperiode eller andet. Det er dog ikke altid, at det forholder sig sådan, men det er altid en god idé at undersøge hvad du siger ja til, inden du siger ja. Der gælder forskellige regler alt afhængig af, hvorvidt du er privatkunde eller erhvervskunde, denne artikel henvender sig til privatkunder.

Er der en bindingsperiode?

Hvis du køber en ny mobiltelefon sammen med det abonnement, du tegner, vil du ofte være bundet af abonnementet i en periode. Tegner du et abonnement uden at købe en telefon, slipper du som regel for bindingsperioden. I begge tilfælde vil du dog højst sandsynligt have en opsigelsesperiode på 30 dage fra den dag, du opsiger abonnementet. Derfor kan du også opleve, at det tager en måneds tid at få flyttet dit telefonnummer, hvis du vil have det fra en udbyder til en anden. Alligevel findes der udbydere, som har en bindingsperiode på deres abonnementer, men du skal som forbruger kunne komme ud af abonnementet højst seks måneder efter du har tegnet det, og de seks måneder er inklusiv opsigelsesperioden. Her skal du blot være opmærksom på, at det er dit eget ansvar at opsige abonnementet 30 dage inden bindingsperioden ophører.

Inden du tegner et mobilabonnement, er det derfor en rigtig god idé at undersøge om der er en bindingsperiode og en opsigelsesperiode. Herudover er der en række andre forbehold, du bør tage. Mange udbydere kræver en mindstepris for de første seks måneder. Det vil altså sige, at du kan komme ud for at skulle betale for mere, end du egentlig har behov for. Du kan måske klare dig for en pakke, der koster 119 kroner, men har en minimumspris på seks måneder der lyder på 900 kroner, og så nytter det jo ikke noget at have en pakke til 119 kroner.

Overvej dit behov inden du laver abonnement

Inden du tegner et abonnement, skal du også klargøre hvad du egentlig har behov for i et abonnement. Specielt hvis du er bundet til netop dette abonnement i en periode. Det er ærgerligt at have et abonnement i seks måneder, som ikke passer til dine behov. Derfor bør du overveje hvordan du bruger din mobiltelefon og hvad du bruger den til. Hvor meget data har du behov for, hvor meget taletid, har du brug for ekstratjenester, som eksempelvis Netflix, Mofibo, HBO eller andet osv.

Inden du tegner et abonnement, kan du oftest også være en fordel at undersøge udbyderens muligheder for familieabonnementer, hvis der er flere, der skal bruge et abonnement. Her er der oftest rigtig mange penge at spare, og det er ikke altid at det er nødvendigt at abonnementerne er til samme husstand.

Hvis du vil skifte abonnement, skal du huske at opsige dit nuværende abonnement i god tid, og blot kontakte den udbyder, du ønsker at være kunde hos. Mere behøver du ikke gøre.

Til toppen