Taletid
Data
Valgmuligheder
Netværk
Anmeldelser

Artikler på MOBILABONNEMENTpriser.dk

Teleselskabernes tal styrtdykker

Telebranchens indtjening er under hårdt pres og derfor fokuseres der mere og mere på at sammensætte pakker med telefoni + indholdstjenester


Teleoperatører verdens over er hårdt pressede for tiden og kan for alvor mærke branchens udfordringer. De oplever store udfordringer i at tjene penge, og det er specielt de rå ydelser såsom ren telefoni eller ren data, der er problemer med at sælge.

Derfor er det danske selskab Plenti kommet så godt fra start; her har man nemlig fokuseret på, at lave sammensatte pakker som både består af mobiltelefoni, data og andre indholdstjenester. De andre indholdstjenester kunne eksempelvis være Netflix, Mofibo, Berlingske eller andet. Kunderne køber de andre indholdstjenester alligevel, og det er derfor svært at tjene penge på pakker, som ikke har disse indholdstjenester inkluderet.

Det er også derfor, at selskaber som YouSee/TDC satser på at samle abonnementer med internet med streaming-tjenester. Det giver kunderne mulighed for at få internet og samtidig film eller musik.

Den type strategi er selvsagt direkte henvendt mod kunderne, således de i højere grad køber produkterne, og selskaberne tjener penge på dem. Selskaberne bør samtidig fokusere på de interne aspekter. En ny rapport fra McKinsey med fokus på teleselskabernes krise viser hvilke virkemidler, der skal til for at komme ud af denne krise. Den ser både nærmere på virkemidler og strategiske tiltag, som selskaberne med fordel kan gøre for at komme ud af krisen. McKinsey mener, at teleselskaberne bør tænke i helt nye baner, dette være sig data analytics, kunstig intelligens og andre nye teknologier. Det er nyeste software og hardware i sammenspil med ledelsespraksis som ses i den digitale tidsalder, at teleselskaberne kan effektivisere og nå nye højder, mener vurderer McKinsey.

Helt konkret er det topledernes ansvar at reagere på dette og simpelthen transformere virksomhederne, og peger samtidig på, at netværkene sammen med næste generations-teknologier kan være med til både at sænke investeringsomkostninger og driftsudgifterne. Trådløse operatører har pt. ingen grund til at vente med at sætte i gang, fordi de nødvendige teknologier og ledelsesmetoder allerede er tilgængelige.

Det ses da også i de danske teleselskaber. Flere har nemlig allerede påbegyndt de teknologiske investeringer og tiltag, som McKinsey anbefaler. Der er eksempelvis både investeret i nye kundehåndteringssystemer og netværkssystemer, og det har samtidig resulteret i et fald af antal medarbejdere over de sidste ti år. Men alligevel er de danske selskaber også i krise, ligesom resten af verden. Det kan blandt andet ses i Energistyrelsens rapport, Økonomiske nøgletal for telebranchen 2015. I denne ses det, at de danske telebranchers overskud er faldet markant de seneste år. Fra 2014 til 2015 var overskuddet mere end halveret; i 2014 var tallet 5,1 milliarder og i 2015 var det faldet til 2,4 milliarder danske kroner.

Omsætningen går heller ikke fremad, ses det. I 2015 havde alle danske teleselskaber til sammen en omsætning på 39,3 milliarder kroner, hvilket er et fald på 1,9% i forhold til 2014.

Medarbejderne i branchen, bliver selvsagt også færre. I Danmark var der i 2001 ansat 22.400 ansatte i telebranchen, men i 2015 var tallet faldet til 13.535.
Til toppen