Danske mobilselskaber kæmper om kunderne
I juni måned trådte nye roaming-regler i kraft. Disse har medført endnu større konkurrence blandt danske mobilselskaber om mobilkunderne. De nye roaming-regler har endvidere medført at flere mobilselskaber har hævet priserne på abonnementerne og et enkelt selskab er gået konkurs. Herudover ser det også ud til, at antallet af danske
mobilabonnementer topper i øjeblikket, hvilket også bidrager til den hårde konkurrence mellem mobilselskaberne. Det gælder både for de store selskaber som 3, Telenor og Telia, men også for de mindre selskaber.
En opgørelse fra Energistyrelsen over danske mobilabonnementer i andet halvår 2016 viser netop dette resultat. Det selskab med flest kunder ifølge den nye opgørelse fra Energistyrelsen er TDC med hele 3.081.1883 abonnementer. I forhold til andet halvår 2015 har der været en vækst på 1,2 procent. På andenpladsen ligger i øjeblikket Telenor med 1.884.104 abonnementer. Dette er på trods af, at der har været en tilbagegang på abonnementer i forhold til andet halvår 2015 på 5,6 procent. Telia kommer på tredjepladsen med 1.478.920 abonnementer. Siden andet halvår 2015 er det et fald på 1,2 procent. 3 har derimod en vækst på abonnementer siden samme periode, nemlig en vækst på 4 procent, og er derfor nu på 1.200.985 abonnementer. DLG Tele, som er et af de lidt mindre selskaber har ved udgangen af andet halvår 2016 86.511 abonnementer, hvilket viser en tilbagegang på 15,6 procent siden andet halvår 2015. Øvrige mobilselskaber har tilsammen 5.79.389 abonnementer og det viser derfor en stigning på 7,8 procent siden andet halvår 2015.
I alt viser det et billede af, at der i andet halvår 2016 er 8.312.172 danske mobilabonnementer, hvilket er et lille fald siden udgangen af andet halvår 2015, nemlig på 0,3 procent.
Det er interessant at holde for øje at TDC, som tidligere har haft problemer med at holde fast på kunderne, nu har haft en kundetilgang det sidste år på 1,2 procent. TDC er derfor stadig Danmarks største mobilselskab. 3 har også haft en meget fin kundetilgang, men derimod har to af de rigtig store selskaber et betydeligt fald i forhold til mobilkunder.
Herudover er det interessant at øvrige
mobilselskaber har en markant stigning i kundetilgangen, nemlig på næsten otte procent. Der er altså noget ved de øvrige mobilselskaber, som kunderne søger. Et selskab som eksempelvis Plenti er hurtigt vokset og blevet meget populært blandt mobilkunder. Udviklingen de kommende år bliver spændende at følge, særligt hos de mindre selskaber. Også selvom der er et lille fald på det samlede antal af mobilabonnementer, viser det at der stadig er rekord mange mobilabonnementer i Danmark. Til sammenligning kan nævnes, at der for ti år siden i andet halvår af 2006 var 5,8 millioner danske mobilabonnementer. Det vil altså sige, at stigningen de sidste ti år har været udpræget