Mobilabonnement
Angiv søgekriterier
0 min.
Fri tale
0 MB
Fri data
Fri SMS/MMS
Fri SMS/MMS
closecheck
4G hastighed
4G hastighed
closecheck
Gratis oprettelse
Gratis oprettelse
closecheck
Ingen binding
Ingen binding
closecheck
Musik
Musik tjeneste
closecheck
Streaming tjeneste
Streaming tjeneste
closecheck
Online magasiner
Online magasiner
closecheck
Udlandstelefoni
Fordele i udland
closecheck
Skrevet d. 15/02-2018
Mobilpakke til senioren

Mobilpakke til senioren

Gode råd til sammensætning af abonnementet

Med så mange forskellige teleselskaber i Danmark, kan det være svært at gennemskue hvilket selskab, der har lige præcis det abonnement, man har brug for. Det kan endvidere tage rigtig lang tid, hvis man skal sidde og undersøge alle selskaberne og alle deres abonnementsmuligheder inden man vælger. Derfor har vi her listet et par gode råd til, hvordan seniorer kan finde det mest passende abonnement. Overordnet set er der tre ting, du skal vurdere inden du vælger mobilabonnement; opkald, beskeder og data. 

Skal du bruge data?

Hvis du har en smartphone, kan det ikke betale sig ikke at have data inkluderet i abonnementet, hvis telefonens fulde udbytte skal bruges. Desuden er det nærmest ikke muligt i dag at have et mobilabonnement uden data. Data bruges til at tjekke mails, vejr, nyheder, spil med andre telefoner, GPS mv. Der findes dog programmer hvor data ikke er nødvendig. Men den egentlige udfordring består i at vurdere hvor meget data, der er behov for. Det er noget, som alle kan have udfordringer med, uanset hvor meget telefonen bruges. Rigtig mange køber alt for store datapakker i frygt for at undgå ekstraregninger, men det er slet ikke nødvendigt og man kan ende med at betale mere end nødvendigt hver eneste måned. 

Hvor meget data har du brug for?

Hvis du eksempelvis bruger din telefon et par gange dagligt, men ikke er online i flere timer af gangen, er 1 GB som regel nok. Bruger du telefonens data mindre end det, kan du med fordel gå endnu længere ned. Der findes også løsninger, som er forbrugsafregnet, det vil sige, at du kun betaler for det, du bruger, men denne løsning kan hurtig blive dyrere, fordi man risikerer at bruge mere end man tror, man gør. Bruger du telefonen et par gange om måneden, kan det være en fordel med forbrugsafregnede løsninger, men ellers kan det ikke betale sig. Bruges telefonen til at se videoer eller tv, bør datamængden sættes lidt op. En times tv tager ca. 1 GB. Overskrider du grænsen for data, vil hastigheden sættes ned, men du skal ikke nødvendigvis betale mere. Dog bliver forbindelsen så langsom, at den nærmest er ubrugelig. Det kan afhænge fra selskab til selskab om du skal betale ekstra eller ej, så undersøg altid det konkrete selskab inden du vælger. Som regel får man en advarsel inden dataen er opbrugt, men igen kan det variere fra selskab til selskab. 

Taletid, sms og mms

Telefonopkald er som nævnt også en faktor, der er værd at tage højde for når der skal vælges abonnement. Hvis du jævnligt har længere samtaler, og det selvsagt er dig der ringer op, kan det være en fordel at vælge en pakke, hvor der er inkluderet et antal timer. Mange overvurderer deres forbrug, og ender med at betale mere end nødvendigt, ligesom med valg af data. Du kan til enhver tid tjekke op på, hvor meget du har talt de seneste måneder, hvis du er i tvivl. Det gør du på dit mobilselskabs hjemmeside med dit login. For nogle, som taler forholdsvis meget, kan det betale sig med fri tale, og på den måde kan fastnettelefonen med fordel også droppes. Har du derimod kun kortere samtaler, betaler det sig ikke med fri tale, men du kan vælge at få 2 eller 5 timer for eksempel. I forhold til beskeder, har de fleste mobilabonnementer både fri sms og mms, så det er sjældent noget, man behøver at undersøge meget mere.