Nethandel bliver mere og mere almindeligt i danskernes dagligdag. Den teknologiske udvikling vokser stadig, og flere og flere benytter sig af forskellige online tilbud - og flere muligheder byder sig stadig.
Men hvilke regler gør sig egentlig gældende i dette forholdsvis nye univers? Hvordan er sikkerheden, og hvor længe fortrydelsesret har man? Det er nogle spørgsmål, vi vil komme nærmere ind på i denne artikel.
Hvornår har jeg fortrydelsesret og hvad har jeg fortrydelsesret på?
I princippet er nethandel det samme som traditionel handel i en fysisk butik - bare uden den fysiske butik. Derfor gælder også mange af de samme regler, dog med nogle forbehold.
Når du handler online, har du 14 dages fortrydelsesret, såfremt handlen er foretaget indenfor EU. Det vil sige, at de 14 dages fortrydelsesret er gældende i alle danske og europæiske netbutikker, men uden for EU kan du ikke være sikker på, at have ret til det. De 14 dage er fra du har modtaget din vare, og dermed ikke fra da du bestilte den eller den blev sendt. Den butik du handler med, skal gøre dig opmærksom på dine 14 dages fortrydelsesret inden ordren gennemføres, og det er dermed ikke godt nok, hvis det kun står under ”generelle betingelser”. Herudover skal butikken også informere dig om fortrydelsesretten via en følgeseddel eller i ordrebekræftelsen, hvis ikke du er blevet informeret via mail, brev eller lignende. Ydermere skal du informeres om hvordan du gør brug af din fortrydelsesret. Eksempelvis hvis der findes en online blanket, du skal bruge og hvilken adresse varen skal sendes til. Hvis netbutikken ikke overholder dette, har du et år og 14 dages fortrydelsesret fra du har modtaget varen. Hvis butikken gør dig oplyser dig om fortrydelsesretten inden for det første år, kan du fortryde varen op til 14 dage efter, du har modtaget den oplysning.
Når du fortryder en vare, skal den være i samme stand, som da du modtog den. Du må gerne tage varen ud af emballagen og forholde dig til den på samme vis, som du ville have mulighed for, i en fysisk butik. Du må dog ikke tage varen i brug og så returnere den. Herudover er der nogle varer, som du ikke kan fortryde. Det gælder flybilletter, billetter til arrangementer, pakkerejser og lignende. Varer til husholdning, madvarer, cd’er, dvd’er og software hvor forseglingen brydes, samt varer, som er fremstillet specielt til dig, har du heller ikke fortrydelsesret på.
En fordel ved at handle på nettet er netop denne fortrydelsesret, som du ikke har krav på, hvis du handler i en fysisk butik. De fleste butikker tilbyder dog 14 dages returret eller som minimum bytteret, men du har ikke krav på dem.
Når du handler online, er det altid en god idé at tage nogle forbehold. Hvis du ikke kender butikken på forhånd, er det en god idé at undersøge om den ser troværdig ud. Tjek eventuelt om siden er e-mærket, om der er tilgængelige kontaktoplysninger, om priserne er realistiske, om CVR-nummeret står tydeligt - det er et krav på alle EU-baserede virksomheder og om teksten ser ud til at være fejlfri og ikke er oversat via Google Translate eksempelvis. Herudover kan du med fordel undersøge andres oplevelser ved brug af den hjemmeside. Herudover er det naturligvis altid en god idé at læse de generelle købsbetingelser, og sikre at dine betalinger sker sikkert. Brug aldrig dit kortnummer eller bankoverførsel når du handler, men brug i stedet kontonummer eller Mobile Pay, og gem altid ordrebekræftelsen.