Mobilabonnement
Angiv søgekriterier
0 min.
Fri tale
0 MB
Fri data
Fri SMS/MMS
Fri SMS/MMS
closecheck
4G hastighed
4G hastighed
closecheck
Gratis oprettelse
Gratis oprettelse
closecheck
Ingen binding
Ingen binding
closecheck
Musik
Musik tjeneste
closecheck
Streaming tjeneste
Streaming tjeneste
closecheck
Online magasiner
Online magasiner
closecheck
Udlandstelefoni
Fordele i udland
closecheck
Skrevet d. 22/07-2017
Plenti - hvad er det de gør ved mobilmarkedet, og hvordan er de kommet i gang?

Plenti - hvad er det de gør ved mobilmarkedet, og hvordan er de kommet i gang?

Da det nye mobilselskab Plenti i marts sidste år gjorde sin entré på det danske marked for mobiltelefoni, var der delte meninger blandt både forbrugere og eksperter. Men hvordan er de egentlig blevet taget imod, og hvad er det selskabet gør ved mobilmarkedet? 

Navnet Plenti, som udtales meget lig det engelske ord for ’rigeligt’, er det sidste år for alvor kommet på danskernes læber. Med en stor satsning på et yngre segment på mobilmarkedet har mobilselskabet Plenti taget en pæn bid af det danske marked, siden opstarten i marts 2016. 

Plentis forretningsmodel er egentlig ret simpel: frit dataforbrug og en stor underholdningspakke, der inkluderer magasiner, aviser, lydbøger og oplevelser som eksempelvis en tur i Tivoli. Efterfølgende har mobilselskabet udvidet sortimentet med nu også at tilbyde en billigere variant, hvor der ingen ekstraindhold er. 

50.000 kunder har allerede tilsluttet sig Plenti, og med et mål om at nå 100.000 kunder indenfor de første to år, er selskabet godt på vej til at nå deres målsætning. Men direktør i Plenti Peter Mægbæk ønsker faktisk at sætte barren endnu højere efter den positive opstartsfase. 

- Målet har hele tiden været at nå 100.000 efter to år. Og med det tempo vi vokser i nu, har vi god grund til at være endnu mere ambitiøse end det, siger Plentis direktør Peter Mægbæk i en pressemeddelelse. 

Presser etablerede mobilselskaber

Den øgede konkurrence på det i forvejen konkurrenceprægede mobilmarked er for alvor med til at presse kunder væk fra de store etablerede selskaber på markedet. Ifølge flere eksperter skal det ses i lyset af, at de danske mobilkunder ønsker sig mere end blot et mobilabonnement til deres mobiltelefoner. 

Og mange af Plentis kunder kommer da også fra de store selskaber, hvor tallene fra 2016’s to sidste kvartaler viser en regulært mandefald fra især giganterne Telia og Telenor. Det ser senioranalytiker hos Sydbank Morten Imsgard som et positivt konkurrencemæssigt tegn for mobilmarkedet.

- Hvis de store hæver prisen, så står der hele tiden nogen på sidelinjen, og er klar til at byde sig til. På den måde er selskaber som Plenti vigtige for et dynamisk marked, siger Morten Imsgard til Børsen. 

For forbrugeren betyder det nemlig, at priserne holdes lave, fordi der altid vil være mindre aktører – som Plenti – der går i kødet på de store spillere, så snart muligheden byder sig. Derfor kan vi også i 2017 forvente, at priserne på mobiltelefoni ikke kommer til at stige for forbrugerne. 

- Jeg tror, at man kan være helt rolig og sige, at mobiltelefoni ikke bliver dyrere for forbrugerne i 2017, siger Morten Imsgard.

Plenti er stiftet af de to tidligere Onfone- og Fullrate-stiftere Morten Strunge og Peter Mægbæk. Disse to selskaber er senere blevet solgt til TDC.