Mobilabonnement
Angiv søgekriterier
0 min.
Fri tale
0 MB
Fri data
Fri SMS/MMS
Fri SMS/MMS
closecheck
4G hastighed
4G hastighed
closecheck
Gratis oprettelse
Gratis oprettelse
closecheck
Ingen binding
Ingen binding
closecheck
Musik
Musik tjeneste
closecheck
Streaming tjeneste
Streaming tjeneste
closecheck
Online magasiner
Online magasiner
closecheck
Udlandstelefoni
Fordele i udland
closecheck
Skrevet d. 16/10-2016
Snapchat får nye briller

Snapchat får nye briller

Snapchat gør det nu muligt at optage video via et par briller. Teknologien gør virksomheden til mere end blot en app-virksomhed, men nu også et kamera-firma. Det er den populære app’s første hardware.

Brillerne ligner til forveksling et par almindelige solbriller, men ved et enkelt klik i siden, kan man optage en video i op til ti sekunder. Det skal efter sigende give mulighed for at optage mere virkelighedstro videoer. Navnet på brillerne er Spectacles, og de vil have et indbygget kamera, hvor det der optages, overføres direkte og trådløst til Snapchat app’en. 

Snapchats stifter og administrerende direktør Evan Spiegel, pointerer, at brillerne giver brugerne mulighed for at optage en video under mere naturlige omstændigheder og uden at holde sin mobil samtidigt. For at ramme øjets perspektiv så tæt som muligt, bliver videoerne optaget via en 115 graders vidvinkel-linse, som ellers er usædvanligt for optagelser i cirkulære formater. 

Brillerne bliver ikke helt billige – de kommer til at koste 129,99 dollar, som svarer til omkring 860 danske kroner. De vil, ifølge Evan Spiegel vil batteriet på brillerne holde op til en dags brug, men vil komme i et etui med indbygget batteri, som kan oplade brillerne fire gange. 

Snapchat er siden sin fødsel vokset og vokset. I dag har tjenesten 150 millioner daglige brugere, hvilket er mere end Twitter. Virksomheden har over 1000 ansatte og dens værdi estimeres til cirka 16 milliarder dollar, hvilket pt. svarer til over 105 milliarder danske kroner. Facebook er stadig mere populær, men udfordrer alligevel Snapchat ved at kopiere flere funktioner. For eksempel har Instagram, som er ejet af Facebook kopieret en række forskellige funktioner fra Snapchat. Mennetop lanceringen af hardware gør, at Snapchat adskiller sig fra konkurrenterne. 

Samtidig med lanceringen af Spetacles ændrer Snapchat også navn. Det nye navn bliver Snap Inc og virksomheden omtaler nu sig selv som et kamerafirma. 

Manden bag virksomheden er den nu 26-årige Evan Spiegel, som var 22 år gammel da han stiftede Snapchat. Han var på daværende tidspunkt studerende på Stanford University i Californien, hvorfra han har en uddannelse i produktdesign. Han vurderes i øvrigt til at være på niveau med Steve Jobs – stifteren af Apple, og Mark Zuckerberg – stifteren af Facebook. Dette siger ikke så lidt, og det lader da også til, at Spiegel ved hvordan han skal køre sin forretning. Tilbage i 2013 afslog han at sælge Snapchat til Facebook for mindst 16,6 milliarder danske kroner. På det tidspunkt, havde Snapchat ingen omsætning, men arbejdede dengang på at sikre sig en markedsværdi på mindst 22 milliarder kroner.