Mobilabonnement
Angiv søgekriterier
0 min.
Fri tale
0 MB
Fri data
Fri SMS/MMS
Fri SMS/MMS
closecheck
4G hastighed
4G hastighed
closecheck
Gratis oprettelse
Gratis oprettelse
closecheck
Ingen binding
Ingen binding
closecheck
Musik
Musik tjeneste
closecheck
Streaming tjeneste
Streaming tjeneste
closecheck
Online magasiner
Online magasiner
closecheck
Udlandstelefoni
Fordele i udland
closecheck
Skrevet d. 07/01-2017
Swipps nedtur

Swipps nedtur

Det har i en længere periode gået ned af bakke for Swipp, og det er der flere grunde til. 1. marts lukker og slukker Swipp og alle medarbejdere er derfor opsagt. Swipp har kæmpet for sit gennembrud i knap tre og et halvt år, men pr. 1. marts lukker Swipp fuldstændig, melder de 72 pengeinstitutter som står bag Swipp, ud. 

Swipp har fra start haft flere konkurrenter på trods af, at så mange pengeinstitutter har stået bag. Den største konkurrent har været Mobile Pay, som Danske bank står bag. Flere af de større pengeinstitutter, herunder både Jyske Bank og Nordea har for nylig opsagt samarbejdet med Swipp for at satse på Mobile Pay. Det har samtidig medført, at Mobile Pay nu ikke kun er Danske Banks varemærke, men nærmere en undervirksomhed dertil. Alle de øvrige banker gik i november måned også over til Mobile Pay, hvilket nødvendigvis har resulteret i, at Swipp ikke længere eksisterer når vi når marts måned. 

En af grundene til den hårde kamp, har været konkurrencen på markedet. Da Mobile Pay blev lanceret, var Swipp simpelthen for langsom om at komme i omdrejninger. Dette på trods af, at Mobile Pay kun blev lanceret knap en måned før Swipp. Fordi danskerne var så hurtige til at tage Mobile Pay til sig, var det svært for Swipp at komme rigtigt ind på markedet. Mobile Pay var blevet downloadet en halv million gange i løbet af de første fire måneder. 

Herudover har det lykkes bedre for Mobile Pay at skabe værdi for brugerne og ikke produktet. Det blev tydeligt, at Swipp-bankerne i højere grad gjorde brug af en mere traditionel bank-app, hvorimod Mobile Pay havde mere fokus på brugervenlighed. Et eksempel herpå er, at alle – uanset hvilken bank man havde, kunne bruge Mobile Pay. Det samme gjorde sig ikke gældende for Swipp, som kun var tilgængelig for kunder i Swipp-bankerne. Dette skyldtes, at Mobile Pay har et betalingskort tilknyttet, hvorimod man ved Swipp har en konto tilknyttet. Det skaber en markant bedre brugervenlighed, og øger samtidig brugen fordi kunderne anbefaler tjenesten til hinanden. Brugerne var mere eller mindre låst hos Swipp, hvorimod Mobile Pay tilbød langt mere fleksibilitet og frihed. 

Da det gik op for Swipp, at der måtte større fokus på brugervenligheden, var det allerede for sent. For at begynde at bruge Swipp skulle man valideres via NemID, og tjenesten var i høj grad baseret på bankernes egne apps, som derfor var en løsning i en løsning, som brugerne skulle igennem inden app’en kunne bruges. Med Mobile Pay var dette ikke nødvendigt, og det var derfor nemmere at komme i gang. Det var simpelthen enkeltheden, der gjorde udfaldet. 

En anden ting, der gjorde at det var svært for Swipp var, at der allerede fandtes en tjeneste som fungerede, og Swipp kom ikke med yderligere forbedringer, men blot samme funktion. Eftersom brugerne allerede var godt i gang med at bruge Mobile Pay, så man ingen grund til at skifte over til Swipp. Alligevel fortsatte Swipp med at kæmpe, men det har endt med at blive en dyr omgang for bankerne. Flere kilder har overfor Finans vurderet, at der er blevet smidt omkring 300 millioner kroner i projektet hvoraf de 100 millioner har været i de sidste ni måneder. Penge, som ikke har været til nogen verdens nytte og det har Swipp nu accepteret og har derfor opgivet kampen.