Mobilabonnement
Angiv søgekriterier
0 min.
Fri tale
0 MB
Fri data
Fri SMS/MMS
Fri SMS/MMS
closecheck
4G hastighed
4G hastighed
closecheck
Gratis oprettelse
Gratis oprettelse
closecheck
Ingen binding
Ingen binding
closecheck
Musik
Musik tjeneste
closecheck
Streaming tjeneste
Streaming tjeneste
closecheck
Online magasiner
Online magasiner
closecheck
Udlandstelefoni
Fordele i udland
closecheck
Skrevet d. 09/10-2017
Underholdningspakker i mobilabonnementer

Underholdningspakker i mobilabonnementer

Flere og flere selskaber tilføjer i disse dage forskellige underholdningstjenester i mobilabonnementerne. 

Kan tjenester med fordel samles?

Mange forbrugere køber disse tjenester andre steder, og har også et mobilabonnement, så det giver overordnet set god mening, at samle alle tjenesterne ét sted. 

Tilbyder alle de samme tjenester og hvad skal du holde øje med?

Der finde mange forskellige underholdningstjenester, og det er klart at alle teleselskaber, ikke kan tilbyde alle tjenesterne. Derfor er der forskel på, hvilke underholdningstjenester mobilselskaberne har. Det gør samtidig, at forbrugerne skal tænke på andet end prisen og dækningen, når der vælges mobilabonnement. Det kan i forvejen føles som en jungle, at navigere rundt mellem de forskellige teleselskaber for at finde det, der passer bedst, og med muligheden for underholdningstjenester, kan det blive endnu sværere. 

Et andet aspekt er prisen. Det kan være svært at gennemskue hvor meget der egentlig betales i abonnement når der bliver lagt diverse forskellige ydelser til. 

Et eksempel er et selskab som 3. Her kan der vælges mellem flere forskellige underholdningstjenester og tillægsydelser, herunder blandt andet tv-streaming, musik-streaming, ekstra data, forsikringer, rejsedata mv. Lignende tendenser ses hos andre teleselskaber. Det er altså muligt, at samle rigtig mange oplysninger ét sted og på den måde slippe for at få bunker af girokort ind ad brevsprækken hver måned. Men det kan være svært at gennemskue hvor meget du betaler for de forskellige tjenester, når det hele findes i én pakke. 

Et selskab som Plenti sælger deres løsninger ud fra en fortælling om, at alt er inkluderet. Hos Plenti får man både adgang til Tivoli, Berlingske, Ekstra Bladet, Flipp, Wype, Mofibo mv. inkluderet i sit telefoniabonnement. Men når man ser lidt nærmere på betingelserne, er det ikke alt, der er inkluderet. Mange forbrugere vælger abonnement ud fra dataindholdet, og mange bruger rigtig meget data på telefonen. Men hos Plenti – som markedsfører sig ved at alt er inkluderet, har man begrænset data. Man får såmænd al den data, man kan bruge, men den må kun bruges fra mobiltelefonen. Det vil sige, at hvis man vil dele internet med sin tablet eller computer, er der ikke fri adgang fra mobiltelefonen. Her er der nemlig en begrænsning på, hvor meget man kan bruge fra andre enheder, end mobiltelefonen. Peter Mægbæk, som er medstifter og administrerende direktør i Plenti forklarer, at han ikke mener at Plenti skal levere internet til andet end mobilbrugen. Han argumenterer for, at Plenti er et mobilabonnement og at det dækker almindelig mobiladfærd. 

Herudover er det heller ikke alle slags opkald, som er inkluderet. Hvis man vil foretage en videosamtale, vil der takseres pr. minut. Herudover er der heller ikke inkluderet opkald, beskeder og dataforbrug til udlandet, hvilket er med i rigtig mange andre abonnementer hos andre selskaber. 

Det kan altså betale sig, at sætte sig ind i, præcis hvilke ydelser, man får i de forskellige abonnementer, og vurdere hvad behovet er. Det er en god idé at overveje, om det er vigtigt med udlandstelefoni eller om det er vigtigere at have mange underholdningstjenester eksempelvis.