Da Facebook i 2014 betalte godt 100 milliarder kroner for WhatsApp sendte de et kraftigt signal til omverdenen; WhatsApp er et chat- og beskedprogram for fremtidens bruger. Men hvordan skiller applikationen sig egentlig ud blandt et utal af lignende services?
Det nu Facebook-overtagede WhatsApp driver en chattjeneste, der helt simplificeret fungerer som et internet-alternativ til den velkendte SMS. Applikationen virker på alverdens mobile platforme, og har fra årsskiftet til 2016 været ganske gratis at benytte.
Den helt store fordel ved WhatsApp er dens internetbaserede kommunikation, som gør personer i forskellige lande i stand til at chatte på livet løs uden at skulle til lommerne. Det var blandt andet denne feature, samt dens brugervenlighed, der har gjort den så populær blandt dens nu over en milliard brugere på verdensplan.
Funktionaliteten i WhatsApp er dog ikke kun begrænset til de klassiske SMS’er. Faktisk er det ligeledes muligt at dele billeder, videoer og andre filer, ligesom vi kender det fra den typisk bekostelige MMS. Det har skabt en unik applikation for deling af alt fra tekst til billedmateriale, der på få sekunder kan nå hele verden rundt.
Denne udvikling er sket samtidig med, at flere og flere har fået smartphones i hænderne. Så mens den vestlige verden voksede op med SMS’en, så har et utal af mennesker i den tredje verden fået adgang til smartphonen i årene, hvor WhatsApp for alvor gjorde sit indtog. Og det har haft en mildest talt positiv indvirkning på WhatsApp’s popularitet ude i verden.
Ekstrem populær i udviklingslande
I Danmark har WhatsApp til gengæld på ingen måde samme popularitet som i visse andre lande udenlands. Det skyldes ikke mindst det seneste årtis massive priskrig mellem teleselskaberne på det danske marked, hvor det ikke har været unormalt at have adgang til ubegrænset brug af SMS’er inkluderet i sit mobilabonnement for et vist månedligt beløb.
Til gengæld er WhatsApp den mest populære besked-app i lande som Brasilien, Rusland, Mexico og Indien. Lande med millioner af mennesker, som dagligt benytter beskedapplikationen til at holde sig i kontakt med venner og familie - helt gratis.
I Indien var der allerede i slutningen af 2014 70 millioner brugere, hvilket har været støt stigende lige siden. Indien topper da også listen over lande med flest WhatsApp-brugere, mens Argentina er det land med den højeste procent af brugere med internet-adgang, der benytter sig af WhatsApp (84%).
I vores naboland mod syd Tyskland er WhatsApp også for alvor ved at vinde indpas blandt den yngre del af befolkningen. Tal fra slutningen af 2015 viser, at fire ud af fem tyske teenagere benytter sig af beskedapplikationen.
WhatsApp blev stiftet af den ukrainsk-amerikanske iværksætter Jan Koum og den amerikanske programmør Brian Acton. Jan Koum er stadig efter salget til Facebook tjenestens øverste chef for de godt 50 medarbejde i WhatsApp.