De fleste har i dag prøvet at handle online. Vi køber i dag alting online - eller har da i hvert fald mulighed for det. Det gælder alt fra tøj og madvarer til rejser. Danmarks Statistik har undersøgt hvor mange, der egentligt handler online, og resultatet blev 77%. Det er altså 77% af befolkningen, som handler online få eller flere gange årligt. Undersøgelsen viste også, at det oftest er mænd, der handler online.
E-handlen generelt har en milliardomsætning årligt, og det betyder også at man ikke kan undgå, at nogen prøver at snyde. Heldigvis har du rettigheder, når du handler via virksomheder såsom Nelly.com, Nemlig.com, Boozt.com eller lignende. Det har du bare ikke, hvis du handler via Facebook. På Facebook findes der et hav af sider, hvor der bliver solgt alverdens ting og sager. Her sælges alt fra tøj til møbler til elektronik, men du skal være varsom, når du handler af privatpersoner via Facebook, for når først du er blevet snydt, er der ingenting at gøre. Nogen vil lade som om at de sko, de har til salg er helt nye, og nogen overfører slet ikke pengene til dig, når du sælger ud af dine sommerkjoler. Og du kan ingenting gøre ved det, fordi du har handlet privat. Det er i hvert fald i meget sjældne tilfælde, at der er hjælp at hente. Årsagen hertil skal findes i, at det er meget svært at bevise, at du har ret fordi det vil være ord mod ord. Herudover vil klagemuligheden også afhænge af varens stand og pris, hvilket er enormt svært at afgøre når der er tale om brugte varer. Det er derfor en rigtig god idé at tænke sig om en ekstra gang inden der købes noget af privatpersoner. Specielt hvis der ikke står en virksomhed bag. De findes nemlig, og et eksempel herpå er Trendsales. Hvis du handler via Trendsales, kan du oprette salg gennem hjemmesiden, og på den måde bliver salget autoriseret og du opnår rettigheder, såfremt din vare ikke er som forventet.
Men hvorom alting er, findes der en række råd, som er værd at tage i betragtning inden du køber noget online af private personer. De kommer her;
Hvis det er muligt, så sørg for at mød personen, som du handler med. Det vil sige, at du skal mødes og handle, hvis det er muligt.
At turde at sige, at du har fortrudt købet, kan i de fleste tilfælde være en fordel. Der er nemlig en chance for, at den du handler med også er et velfungerende menneske, som kan sætte sig ind i den slags.
Hvis sælgeren ligger inde med originalkvitteringen af varen, så bed om at få den med.
Sørg altid for, at få billeder af varen - helst fra så mange vinkler som muligt, inden du siger ja til noget.
Det kan lyde banalt, men mavefornemmelse er altid en god ting. Stol derfor på den, og mærk efter om du mener at sælgeren eller køberen er til at stole på.
Lav en skriftlig aftale. Den kan nemt og hurtigt udarbejdes, og kan være brugbar, hvis en af jer fortryder handlen.
Hvis det ikke er muligt at mødes og handle, så er det en god idé at overeføre via bankoverførsel, og dermed ikke MobilePay. Du kan eventuelt overføre halvdelen af beløbet inden du modtager varen, og resten når varen er kommet. Du kan også bede om, at få oplyst tracking nummer, så du kan følge varen.
Sidste råd er, at bruge sund fornuft. Ganske simpelt - hvis det virker lusket, så er det det med stor sandsynlighed også.