Mobilabonnement
Angiv søgekriterier
0 min.
Fri tale
0 MB
Fri data
Fri SMS/MMS
Fri SMS/MMS
closecheck
4G hastighed
4G hastighed
closecheck
Gratis oprettelse
Gratis oprettelse
closecheck
Ingen binding
Ingen binding
closecheck
Musik
Musik tjeneste
closecheck
Streaming tjeneste
Streaming tjeneste
closecheck
Online magasiner
Online magasiner
closecheck
Udlandstelefoni
Fordele i udland
closecheck

Telenor

Norsk-ejede Telenor er et Skandinaviens største telekommunikationsselskab, hvor det blandt andet ejer tidligere danske Sonofon og Cybercity. Mens Telenors danske lavprisselskab hedder CBB Mobil, så er Telenors premium-udbyder stadig navngivet efter dem selv, hvilket positioner dem tæt op af de største og mest omfattende abonnementsudbydere. 

Hvad kan Telenor tilbyde

Telenors portefølje af mobilabonnementer bærer nemlig tydeligt præg af premium-abonnementer med fri tale og med minimum 10GB data. Priserne er da også derefter, og er markant dyrere end de allerbilligste på markedet. 

Til gengæld tilbydes Telenor-kunder fysisk rådgivning ved mobil- eller abonnementskift, hvilket ikke ses for billig-selskaberne, der typisk kun kan fanges på telefon eller virtuelt. Det giver dermed især ældre og ikke-rutinerede mobilbrugere muligheden for at få professionel rådgivning. 

Ligeledes tilbydes omfattende streaming-tjenester med rabatter, herunder mobiltjenesten TIDAL og Viaplays streaming-tjeneste, hvor der kan ses serier, film og meget andet. Yderligere kan der ved køb af Telenors større abonnementer benyttes udlandstelefoni som var du hjemme. Det er især en fordel, hvis du rejser meget, fordi prisen for telefoni er den samme uanset om du er i Danmark eller udlandet. Det gælder dog maks. 30 sammenhængende dage i træk.

Telenor forsøger sig desuden med et familie-abonnement, hvor hele familien kan været inkluderet i ét større abonnement. 

Kundernes oplevelser med Telenor

Mens Telenor brander sig som en markedets mest robuste og stærkeste spillere, så står deres bedømmelses-score på Trustpilot i stærk kontrast til dette. Med en score på blot 2,2 ud af 10 på over 11.000 tilbagemeldinger, ligner Telenors markedets laveste bedømmelse. Både kundeservice, overraskende regninger og ikke mindst ’aggressive’ telefonsælgere får hård kritik på Trustpilot.

Går man igennem de dårlige anmeldelser kritiseres især, at Telenor generelt har svært ved at holde, hvad de lover – lige fra gebyrændringer, til at overholde deadlines og deres ellers så markedsførte 24/7-kundeservice, hvor ventetiden efter sigende er langtrukken. 

Udover mobilabonnementer har Telenor også bredbånd og mobile bredbåndsløsninger på hylden. Også her sælges der premium-abonnementer, hvor det er vigtigt at få læst det med småt, hvis du som forbruger ikke vil vildledes. Deres nuværende tilbud gælder nemlig kun prismæssigt for de første tre måneder, hvorefter prisen hæves til mellem det dobbelte og tredobbelte. 

Hvordan ser fremtiden ud for Telenor

I 2015 blev en planlagt fusion mellem telegiganterne Telenor og Telia droppet, da der ikke kunne nås til enighed med EU Kommission om acceptable betingelser for at skabe en ny robust mobiloperatør. Fra virksomhedernes side var der tale om en frivillig tilbagetrækning af det potentielle samarbejde, men umiddelbart lignede det, at EU’s danske konkurrencekommisær Magrethe Vestager allerede var klar med et forbud mod den planlagte fusion. 

Det bliver altså i denne omgang ikke til en fusion mellem de to virksomheder, der dog i fremtiden vil kigge nærmere på potentielle muligheder for en anden form for strategisk samarbejde. 

Summeret op ligner Telenor på papiret en af markedslederne, men deres kundeservice-del lever på ingen måde op til kundernes forventning. Og når først kunderne stopper med at have tillid til et selskab, så er der lang vej tilbage til at blive kundernes foretrukne mobilselskab – også selvom Telenor formentlig har et af de bedste netværk blandt udbyderne.